Jak kąty krawędzi w nartach wpływają na jazdę? Poradnik dla narciarzy

Kiedy myślimy o narciarstwie, często skupiamy się na takich elementach jak długość czy rodzaj nart. Ale czy wiesz, jak ważne są kąty krawędzi i jak mogą wpłynąć na Twoją jazdę? Dziś omówimy, jakie kąty stosuje się w różnych typach nart, jak zmiana tych ustawień wpływa na ich charakterystykę oraz czy narty opuszczają fabrykę w pełni przygotowane do jazdy.

Typy nart i fabryczne ustawienia kątów

1.     Narty FIS (zawodnicze)
To narty stworzone z myślą o zawodach, które mają fabrycznie ustawione kąty:

    • Kąt dolny: 0,5° (krawędź prawie idealnie styka się z płaszczyzną ślizgu).
    • Kąt boczny: zazwyczaj 87°, ale w wyjątkowych przypadkach nawet 86° – idealne na bardzo twarde i lodowe stoki.
      Dzięki temu narty są niezwykle precyzyjne i zapewniają doskonałe trzymanie na krawędzi. Jednak wymagają technicznie zaawansowanego narciarza, który potrafi kontrolować ich agresywną charakterystykę.

2.    Narty sportowo-rekreacyjne
To najczęściej wybierane narty przez zaawansowanych amatorów i średnio zaawansowanych narciarzy. Fabryczne kąty to:

    • Kąt dolny: 
    • Kąt boczny: 88°
      Te ustawienia oferują świetne trzymanie na twardych stokach, ale są mniej „nerwowe” niż narty zawodnicze. Jeśli chcesz, aby narty były bardziej agresywne, można zmniejszyć podcięcie (np. na 0,5°) i zmienić kąt boczny na 87°.

3.    Narty all-mountain (uniwersalne)
Zaprojektowane do jazdy w różnych warunkach – od miękkiego śniegu po trasy z ubitym śniegiem. Typowe kąty to:

    • Kąt dolny: 1,5°
    • Kąt boczny: 88°
      Dzięki większemu uniesieniu krawędzi narty są bardziej tolerancyjne, zwłaszcza na miękkim śniegu. Taka charakterystyka sprawia, że świetnie radzą sobie w każdych warunkach, ale dla bardziej wymagających narciarzy można dostosować kąty według preferencji.

Dlaczego kąty mają znaczenie?

Zmiana kątów krawędzi wpływa na:

  • Trzymanie na krawędzi – Mniejszy kąt dolny i ostrzejszy kąt boczny (np. 0° i 87°) sprawiają, że narty „gryzą” śnieg bardziej agresywnie. Idealne na twarde, lodowe trasy, ale mogą być trudniejsze do kontrolowania na miękkim śniegu.
  • Łatwość manewrowania – Większy kąt dolny (np. 1,5°) i łagodniejszy kąt boczny (np. 88°) sprawiają, że narty są bardziej „wybaczające” i łatwiejsze w prowadzeniu.
  • Szybkość zużycia – Ostrzejsze krawędzie szybciej się tępią, zwłaszcza na lodzie.

Czy narty wychodzą z fabryki gotowe do jazdy?

Większość nart jest fabrycznie przygotowana z określonymi kątami, które są zazwyczaj odpowiednie dla przeciętnego użytkownika. Jednak w przypadku bardziej wymagających narciarzy często konieczne jest dostosowanie kątów w serwisie, aby idealnie odpowiadały ich stylowi jazdy.

Dostosowanie kątów do narciarza

Jeśli zauważysz, że narty po serwisie zachowują się inaczej niż oczekiwałeś, warto wrócić do serwisu i omówić swoje doświadczenia. Doświadczony serwisant może dostosować kąty tak, aby lepiej pasowały do Twojego stylu jazdy. Warto pamiętać, że:

  • Jeśli jeździsz techniką carvingową (na krawędziach), ostrzejsze kąty będą dla Ciebie korzystniejsze.
  • Jeśli częściej używasz techniki ślizgowej, lepiej sprawdzą się większe kąty dolne.

Podsumowanie

Kąty krawędzi to niezwykle ważny element, który może diametralnie zmienić charakterystykę nart. Kluczem jest dopasowanie ustawień do swoich umiejętności, stylu jazdy i warunków na stoku. Jeśli masz pytania dotyczące serwisowania nart lub chcesz dostosować swoje kąty, skontaktuj się z nami w Sport Rent Wisła Malinka – chętnie pomożemy! ????

Masz swoje doświadczenia z ustawieniami krawędzi? Podziel się nimi w komentarzach! ????

Powiązane produkty